Edward Kienholz: 'The State Hospital’, 1966 (installationskunst) |
Som kunst omkring 1. verdenskrig blev et orgie af farve- og formeksperimenter - via ekspressionisme og kubisme - og nye tanker om det underbevidste dukkede op med surrealisme, sådan blev 1960’erne og -70’erne en ligeså spændende periode med nye overvejelser om, hvad kunst kunne være, og hvor langt kunstnerne kunne gå – blandt andet hvordan kunst via land art kunne undgå at blive omklamret af pengeverdenen, ja, spørgsmålet om hvordan kunst kunne fremstilles som en ide uden en betydningsfuld fysisk form fik et svar med konceptkunst.
Også performancekunst, en kombination af kunst og teater – der havde en tidlig forgænger i dadakunst – blev sammen med happenings nogle af de kunstformer, der gjorde 60erne og 70erne til et laboratorium for kunsteksperimenter.
Følg med tilbage i tiden og deltag i en forhåbentlig livlig debat om eksperimentel kunst - og lad os også kigge den etablerede kunst - abstrakt ekspressionisme og geometrisk konstruktivisme - efter i sømmene.